ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH SKŁADA SIĘ Z WYSTAWY ORAZ PROGRAMU PUBLICZNEGO, W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU UCZESTNIKÓW

Czytanki dla Użytkowników Sztuki #6

6 kwietnia 2016
Czytanki dla Użytkowników Sztuki #6

Czytanka#6: Diogenes, Duchamp i odmowa (sztuki, pracy i nie tylko)
Prowadzenie: Michał Kozłowski, Kuba Szreder
6 kwietnia 2016 (środa), godz. 18.00
Audytorium w Emilii
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51
Warszawa

 

Marcel Duchamp uznawany jest powszechnie za ojca założyciela sztuki współczesnej. Co jednak ciekawe, Duchampanastawienie do sztuki czy artystycznej profesjibyło co najmniej ambiwalentne. Sztukabyła dla niego na tyle nieistotna, że zamiast ustawiać się wobec niej w bezpośredniej opozycji wolał grać w szachy czy podrzucać do galerii znalezione obiekty. Działo się tak dlatego, że sztukę uznawał Duchamp za formę pracy, która jest problematyczna, jeżeli nie zupełnie bezsensowna i najlepiej jej po prostu unikać. Innymi słowy, Duchampa zrozumieć można jako radykalnegopiewcę lenistwa, który głosi nie tylko, że nie warto robić sztuki, ale też, że nie warto poświęcać się anty-sztuce, ponieważ wymagałoby to zbyt dużego zaangażowania. Co najwyżej parę godzin dziennie można spędzać na wykonywaniu molekularnych przesunięć estetyczno-egzystencjalnych. Należy bowiem podkreślić, że wycofując się ze sztuki Duchamp wymyka się też innym społecznie uwarunkowanym kategoriom – płciowym, klasowym, zawodowym. Takiego Duchampa czytać można jako klasyka odmowy (pracy i nie tylko), tak jak robi to współczesny filozof społeczny Maurizio Lazzarato. Duchampowską ascezę porównuje on chociażby do egzystencjalnych technik antycznych cyników.  W celu przedyskutowania zasadności tej niekonwencjonalnej interpretacji, na seminarium zostaną zestawione wycinki ostatniej książki Maurizio Lazzarato Duchamp i odmowa pracy (2014) z fragmentami Żywotów i poglądów sławnych filozofów Diogenesa Laertiosa (III wiek n.e.) oraz przykładami artystycznej ucieczkologii.

Teksty zostaną wysłane zainteresowanym wzięciem udziału w seminarium na tydzień przed spotkaniem, w odpowiedzi na maila wysłanego na adres zapisy@artmuseum.pl, o tytule Czytanki dla Użytkowników Sztuki. Będą także dostępne w recepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy ulicy Emilii Plater 51. Spotkanie odbędzie się w audytorium na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.

 

Informacja o cyklu

Zespół Wolnego Uniwersytetu Warszawy zaprasza na nowy cykl seminariów, towarzyszący wystawie Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej. W nawiązaniu do tradycji latających uniwersytetów WUW proponuje serię samokształceniowych spotkań dla użytkowników i użytkowniczek sztuki. Czytanki posłużą skompletowaniu pojęciowej skrzynki narzędziowej, która pozwoli na samodzielne majsterkowanie przy zagadnieniach kluczowych dla zrozumienia roli i pozycji sztuki w dzisiejszym świecie. Czytanki odnoszą się bezpośrednio do wystaw organizowanych w tym samym czasie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Robiąc użytek, Po co wojny są na świecie oraz Chleb i róże), teoretyczną refleksję zakorzeniając w rozmowie o bieżących praktykach kuratorskich i artystycznych. Cykl siedmiu seminariów będzie poruszał szereg pytań, takich jak: czym jest wartość użytkowa sztuki? Czy sztuka jest bezużyteczna? Co w takim kontekście oznacza robienie użytku? Czy żyjemy w epoce post-artystycznej? Czy awangardowy sen o fuzji sztuki z życiem pozostaje niespełnialnym marzeniem? Czy sztuka wciąż prowadzić może do radykalnych przekształceń codzienności? Czym są kompetencje artystyczne? Jak promieniują one na inne dziedziny życia? Jakie są możliwe światy sztuki? Jaka jest wartość instytucji podtrzymujących artystyczną autonomię? Czym jest zwrot etnograficzny w sztuce? Czy i na jakich zasadach świat sztuki może skutecznie włączać grupy wykluczone? Co łączy majsterkowiczów z hakerami? Jaką pracę wykonują użytkownicy platform społecznościowych?

 

Zespół Czytanek:

Sebastian Cichocki, Joanna Figiel, Michał Kozłowski, Zofia Płoska, Tomasz Rakowski, Kuba Szreder