Czytanka #5: Sztuka, klasa, rewolucja. Od Guy Deborda do Andrei Fraser.
Prowadzenie: Michał Kozłowski, Kuba Szreder, Natalia Sielewicz, Łukasz Ronduda
Gość specjalny: Mateusz Kwaterko
23 marca, godz. 18.00
Audytorium w Pawilonie Emilia
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51
Warszawa
Sztuka wprost polityczna to zła sztuka – głosi werdykt estetycznej prawomocności. A jednak sztuka jest politycznie instrumentalizowana niezależnie od tego czy sama zawiera polityczne treści. Takie użytkowanie wcale nie musi być wulgarne czyli propagandowe. Estetyczne odrzucenie konieczności oraz artystyczna pochwała bezużyteczności zamiast być obietnicami powszechnej wolności często służą jako listek figowy klasowego przywileju czy też stają się jego bezwstydną afirmacją. Dlatego awangarda awangardy nie chce już uprawiać sztuki lecz artystyczną politykę wyższego rzędu: taką, która zarówno sztukę, jak i samą politykę raz na zawsze odeśle do lamusa historii. Czy takie przedsięwzięcie ma jeszcze szanse powodzenia? Czy kiedykolwiek je miało? Lekturami na seminarium będą współczesny tekst Andrei Fraser 1% to my (2011), stanowiący część wystawy Chleb i róże, oraz Tezy o rewolucji kulturalnej awangardowego klasyka Guy Deborda (1958). O podejściu Deborda do sztuki i rewolucji opowie gość specjalny Czytanek Mateusz Kwaterko, polski tłumacz Społeczeństwa Spektaklu.
Teksty zostaną wysłane zainteresowanym wzięciem udziału w seminarium na tydzień przed spotkaniem, w odpowiedzi na maila wysłanego na adres zapisy@artmuseum.pl, o tytule Czytanki dla Użytkowników Sztuki. Będą także dostępne w recepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Waszawie przy ulicy Pańskiej 3. Spotkanie odbędzie się w audytorium na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.
Informacja o cyklu
Zespół Wolnego Uniwersytetu Warszawy zaprasza na nowy cykl seminariów, towarzyszący wystawie Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej. W nawiązaniu do tradycji latających uniwersytetów WUW proponuje serię samokształceniowych spotkań dla użytkowników i użytkowniczek sztuki. Czytanki posłużą skompletowaniu pojęciowej skrzynki narzędziowej, która pozwoli na samodzielne majsterkowanie przy zagadnieniach kluczowych dla zrozumienia roli i pozycji sztuki w dzisiejszym świecie. Czytanki odnoszą się bezpośrednio do wystaw organizowanych w tym samym czasie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Robiąc użytek, Po co wojny są na świecie oraz Chleb i róże), teoretyczną refleksję zakorzeniając w rozmowie o bieżących praktykach kuratorskich i artystycznych. Cykl siedmiu seminariów będzie poruszał szereg pytań, takich jak: czym jest wartość użytkowa sztuki? Czy sztuka jest bezużyteczna? Co w takim kontekście oznacza robienie użytku? Czy żyjemy w epoce post-artystycznej? Czy awangardowy sen o fuzji sztuki z życiem pozostaje niespełnialnym marzeniem? Czy sztuka wciąż prowadzić może do radykalnych przekształceń codzienności? Czym są kompetencje artystyczne? Jak promieniują one na inne dziedziny życia? Jakie są możliwe światy sztuki? Jaka jest wartość instytucji podtrzymujących artystyczną autonomię? Czym jest zwrot etnograficzny w sztuce? Czy i na jakich zasadach świat sztuki może skutecznie włączać grupy wykluczone? Co łączy majsterkowiczów z hakerami? Jaką pracę wykonują użytkownicy platform społecznościowych?
Zespół Czytanek:
Sebastian Cichocki, Joanna Figiel, Michał Kozłowski, Zofia Płoska, Tomasz Rakowski, Kuba Szreder