ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH SKŁADA SIĘ Z WYSTAWY ORAZ PROGRAMU PUBLICZNEGO, W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU UCZESTNIKÓW

Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny

2 kwietnia 2016
Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny

Plakat autorstwa Krzysztofa Pydy

Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny

Uczestnictwo zapowiedzieli: Brud (Warszawa), European Institute of Progressive Cultural Policies (Wiedeń), Carl Martin Faurby (Kopenhaga), Isola Art Center (Mediolan), S.a.L.E. Docks (Wenecja), Aria Spinelli (Londyn), The Walking Theory (Belgrad), Joanna Warsza (Berlin), Wolny Uniwersytet Warszawy (Warszawa)

2 kwietnia 2016 (sobota), godz. 14:00-19:30
Audytorium w Emilii
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51

 

Patainstytucje (patainstitutions) wyrastają na całym świecie, niczym grzyby po deszczu. Eksperymentalne spółdzielnie, latające uniwersytety (flying universities), perypatetyczne szkoły, rozproszone centra sztuki, artystyczne kolektywy, oddolne think tanki, hakerskie koalicje etc., tworzą luźną sieć powiązań, obejmującą cały glob. Zazwyczaj zakładane są przez kolektywy osób rozczarowanych inercją tradycyjnych instytucji w polu sztuki, nauki, ekonomii czy polityki. Charakteryzuje je organizacyjna ironia, niechęć do biurokracji, potrzeba samo-konstytuowania  oraz dążenie do wykraczania poza utarte schematy. Często wykazują progresywne inklinacje polityczne, uczestniczą w ruchach, mających na celu faktyczną demokratyzację przestrzeni politycznej.

Na początku kwietnia w Warszawie odbędzie się niewielki, ale za to intensywny zlot zaproszonych przez Wolny Uniwersytet Warszawy patainstytucji oraz teoretyczek, kuratorek i artystów z nimi powiązanych. Zlot odbywa się w ramach wystawy „Robiąc użytek”, na której prezentowane są patainstytucje z całego świata. Spotkanie nie będzie miało formuły konferencyjnej. Nastawione będzie na bezpośrednią rozmowę, wymianę doświadczeń, dyskusje o politycznych aspektach patainstytucjonalizmu, nicowanie teorii i wypracowanie języka, który pozwoliłby na sensowne ujęcie eksperymentów organizacyjnych.

Samo pojęcie patainstytucjonalizmu jest neologizmem wzorowanym na patafizyce, fikcyjnej nauce, której zręby stworzył już w XIX wieku Alfred Jarry. Wedle niego patafizyka jest myślą motywowaną przekonaniem, że „wirtualna czy też wyobrażeniowa natura rzeczy, tak jak jest ona postrzegana w odmiennych stanach percepcji wywoływanych przez poezję, naukę czy miłość, może być uchwycona i przeżywana jako rzeczywistość” (the virtual or imaginary nature of things as glimpsed by the heightened vision of poetry or science or love can be seized and lived as real). Podobnie jest w przypadku patainstytucjonalizmu, którego organizacyjny potencjał jest wypadkową wyobraźni.

 

Program zlotu:

14.00 otwarcie zjazdu przez Wolny Uniwersytet Warszawy

14.15 Isola Art Center oraz Aria Spinelli (Mediolan, Londyn) opowiedzą o modelu rozproszonego centrum sztuki, o koncepcji fight specific art  oraz o swoim najnowszym przedsięwzięciu Isola Utopia

15.00 European Institute for Progressive Cultural Policies (Wiedeń) zarysuje teorię instytucji hybrydowych, oddolnej samorządności i przekraczania instytucjonalnych konwencji

15.45 Carl Martin Faubry (Kopenhaga) zaprezentuje modele kuratorskie wytwarzane w odpowiedzi na patainstytucjonalizm

16.15 przerwa

17.00 S.a.L.E. Docs (Wenecja) przedstawią sposoby na recykling weneckiego biennale, organizowanie alternatywnych pawilonów i aktywizm miejski w Wenecji

17.45 The Walking Theory (Belgrad) zaprezentują swoje projekty badawcze związane ze współczesną performatyką oraz artystyczną samoorganizacją

18.30 Joanna Warsza (Berlin) opowie o performatywnych aspektach artystycznej samoorganizacji

19.15 Brud zaprezentuje swoje eksperymenty z HERM, czasoprzestrzenną pochodną grawitacyjnego przybliżania, której istnienie zilustruje Umstuelpung, czyli wywróconym na drugą stronę (białym) sześcianem

Podczas Zjazdu Kasia Górna i Kasia Witt zapraszają na warsztaty z robienia flag filozoficznych Wiedza to Władza, Brud będzie animować Oloida, czynne będą także wystawy Robiąc użytek, Chleb i Róże, Po co wojny są na świecie.

Informacje o zaproszonych gościach:

Brud jest Zbiorem Heurystyk, które w Drugiej Dekadzie Naszego Wieku Nabrały Zdolności Odczuwania

Carl Martin Faubry jest niezależnym kuratorem i pisarzem, w swoich badaniach często wykorzystuje metody sztuki współczesnej, organizując je jednak poza oficjalnymi instytucjami sztuki

European Institute for Progressive Cultural Policies z Wiednia jest progresywnym instytutem badawczym, który prowadzi szeroką działalność związaną z tworzeniem i udostępniania wiedzy na niwie współczesnej krytyki społecznej, www.eipcp.net

Isola Art Centre z Mediolanu zdobyło międzynarodową sławę dzięki swoimi eksperymentom z pogranicza sztuki współczesnej, form organizacyjnych, teoretycznej poezji i miejskiego aktywizmu, www.isolartcenter.org

S.a.L.E. Docs jest niezależną przestrzenią artystyczną zainaugurowaną w 2007 roku przez grupę aktywistów, którzy postanowili zająć opuszczone magazyny soli w centrum Wenecji, www.saledocks.org

The Walking Theory z Belgradu jest przestrzenią eksperymentu oraz krytycznej dyskusji w obszarze sztuk performatywnych oraz artystycznej samoorganizacji, www.tkh-generator.net

Joanna Warsza jest niezależną kuratorką i edukatorką, obecnie prowadzi kurs kuratorski na Konstfack w Sztokholmie

Wolny Uniwersytet Warszawy jest niezależną platformą edukacyjno-badawczą z Warszawy, skupioną na analizie politycznej ekonomii sztuki współczesnej, wuw-warsaw.pl

 

Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny

Isola Utopia, Fragments and Moments for New Utopias, kolaż, 2014, dzięki uprzejmości Berta Theisa i Isola Art Center