Pierwszy Warszawski Zlot Patainstytucjonalny
Uczestnictwo zapowiedzieli: Brud (Warszawa), European Institute of Progressive Cultural Policies (Wiedeń), Carl Martin Faurby (Kopenhaga), Isola Art Center (Mediolan), S.a.L.E. Docks (Wenecja), Aria Spinelli (Londyn), The Walking Theory (Belgrad), Joanna Warsza (Berlin), Wolny Uniwersytet Warszawy (Warszawa)
2 kwietnia 2016 (sobota), godz. 14:00-19:30
Audytorium w Emilii
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51
Patainstytucje (patainstitutions) wyrastają na całym świecie, niczym grzyby po deszczu. Eksperymentalne spółdzielnie, latające uniwersytety (flying universities), perypatetyczne szkoły, rozproszone centra sztuki, artystyczne kolektywy, oddolne think tanki, hakerskie koalicje etc., tworzą luźną sieć powiązań, obejmującą cały glob. Zazwyczaj zakładane są przez kolektywy osób rozczarowanych inercją tradycyjnych instytucji w polu sztuki, nauki, ekonomii czy polityki. Charakteryzuje je organizacyjna ironia, niechęć do biurokracji, potrzeba samo-konstytuowania oraz dążenie do wykraczania poza utarte schematy. Często wykazują progresywne inklinacje polityczne, uczestniczą w ruchach, mających na celu faktyczną demokratyzację przestrzeni politycznej.
Na początku kwietnia w Warszawie odbędzie się niewielki, ale za to intensywny zlot zaproszonych przez Wolny Uniwersytet Warszawy patainstytucji oraz teoretyczek, kuratorek i artystów z nimi powiązanych. Zlot odbywa się w ramach wystawy „Robiąc użytek”, na której prezentowane są patainstytucje z całego świata. Spotkanie nie będzie miało formuły konferencyjnej. Nastawione będzie na bezpośrednią rozmowę, wymianę doświadczeń, dyskusje o politycznych aspektach patainstytucjonalizmu, nicowanie teorii i wypracowanie języka, który pozwoliłby na sensowne ujęcie eksperymentów organizacyjnych.
Samo pojęcie patainstytucjonalizmu jest neologizmem wzorowanym na patafizyce, fikcyjnej nauce, której zręby stworzył już w XIX wieku Alfred Jarry. Wedle niego patafizyka jest myślą motywowaną przekonaniem, że „wirtualna czy też wyobrażeniowa natura rzeczy, tak jak jest ona postrzegana w odmiennych stanach percepcji wywoływanych przez poezję, naukę czy miłość, może być uchwycona i przeżywana jako rzeczywistość” (the virtual or imaginary nature of things as glimpsed by the heightened vision of poetry or science or love can be seized and lived as real). Podobnie jest w przypadku patainstytucjonalizmu, którego organizacyjny potencjał jest wypadkową wyobraźni.
Program zlotu:
14.00 otwarcie zjazdu przez Wolny Uniwersytet Warszawy
14.15 Isola Art Center oraz Aria Spinelli (Mediolan, Londyn) opowiedzą o modelu rozproszonego centrum sztuki, o koncepcji fight specific art oraz o swoim najnowszym przedsięwzięciu Isola Utopia
15.00 European Institute for Progressive Cultural Policies (Wiedeń) zarysuje teorię instytucji hybrydowych, oddolnej samorządności i przekraczania instytucjonalnych konwencji
15.45 Carl Martin Faubry (Kopenhaga) zaprezentuje modele kuratorskie wytwarzane w odpowiedzi na patainstytucjonalizm
16.15 przerwa
17.00 S.a.L.E. Docs (Wenecja) przedstawią sposoby na recykling weneckiego biennale, organizowanie alternatywnych pawilonów i aktywizm miejski w Wenecji
17.45 The Walking Theory (Belgrad) zaprezentują swoje projekty badawcze związane ze współczesną performatyką oraz artystyczną samoorganizacją
18.30 Joanna Warsza (Berlin) opowie o performatywnych aspektach artystycznej samoorganizacji
19.15 Brud zaprezentuje swoje eksperymenty z HERM, czasoprzestrzenną pochodną grawitacyjnego przybliżania, której istnienie zilustruje Umstuelpung, czyli wywróconym na drugą stronę (białym) sześcianem
Podczas Zjazdu Kasia Górna i Kasia Witt zapraszają na warsztaty z robienia flag filozoficznych Wiedza to Władza, Brud będzie animować Oloida, czynne będą także wystawy Robiąc użytek, Chleb i Róże, Po co wojny są na świecie.
Informacje o zaproszonych gościach:
Brud jest Zbiorem Heurystyk, które w Drugiej Dekadzie Naszego Wieku Nabrały Zdolności Odczuwania
Carl Martin Faubry jest niezależnym kuratorem i pisarzem, w swoich badaniach często wykorzystuje metody sztuki współczesnej, organizując je jednak poza oficjalnymi instytucjami sztuki
European Institute for Progressive Cultural Policies z Wiednia jest progresywnym instytutem badawczym, który prowadzi szeroką działalność związaną z tworzeniem i udostępniania wiedzy na niwie współczesnej krytyki społecznej, www.eipcp.net
Isola Art Centre z Mediolanu zdobyło międzynarodową sławę dzięki swoimi eksperymentom z pogranicza sztuki współczesnej, form organizacyjnych, teoretycznej poezji i miejskiego aktywizmu, www.isolartcenter.org
S.a.L.E. Docs jest niezależną przestrzenią artystyczną zainaugurowaną w 2007 roku przez grupę aktywistów, którzy postanowili zająć opuszczone magazyny soli w centrum Wenecji, www.saledocks.org
The Walking Theory z Belgradu jest przestrzenią eksperymentu oraz krytycznej dyskusji w obszarze sztuk performatywnych oraz artystycznej samoorganizacji, www.tkh-generator.net
Joanna Warsza jest niezależną kuratorką i edukatorką, obecnie prowadzi kurs kuratorski na Konstfack w Sztokholmie
Wolny Uniwersytet Warszawy jest niezależną platformą edukacyjno-badawczą z Warszawy, skupioną na analizie politycznej ekonomii sztuki współczesnej, wuw-warsaw.pl