Gulf Labor Coalition (Koalicja do spraw Pracy w Zatoce [Perskiej]) jest bazującą w Nowym Jorku koalicją artystów i aktywistów, którzy pracują wspólnie od 2011 roku, żeby nagłośnić skandaliczne warunki pracy, życia i rekrutacji robotników, zatrudnionych przy budowie kompleksów muzealnych w Abu Dhabi (m.in. filia Luwru, Muzeum Guggenheima oraz Sheikh Zayed National Museum). Gulf Labor Coalition zostało założone w odpowiedzi na opublikowany w 2009 roku raport Human Rights Watch. W ramach kampanii solidarnościowej z robotnikami nagłaśnia nadużycia oraz próbuje wymusić respektowanie praw pracowniczych przez inwestorów. W tym celu często robi użytek zarówno z kompetencji artystycznych, jak i współczynnika widoczności członków i członkiń koalicji, z których część cieszy się globalną reputacją. GLC organizuje bojkoty, dyskusje, akcje bezpośrednie, performanse, a nawet okupację filii Fundacji Guggenheima w Wenecji podczas otwarcia Weneckiego Biennale Sztuki w 2015 roku. Działania te zostały udokumentowane w książce The Gulf: High Culture/Hard Labor (Zatoka: Kultura Wysoka / Ciężka Praca) pod redakcją amerykańskiego socjologa Andrew Rossa.
Na wystawie prezentowana jest dokumentacja m.in. akcji Global Ultra Luxury Faction (Frakcji Globalnego Ultra-Luksusu), która odpowiada za organizowanie działań bezpośrednich, głównie w nowojorskiej siedzibie Muzeum Guggenheima. Prezentowane są także obiekty wytworzone przez Grega Sholette’a i Matta Greco w ramach kampanii 52 Tygodnie Pracy w Zatoce (52 Weeks of Gulf Labor), w której uczestniczyły dziesiątki artystów i artystek. Figurki zaprojektowane przez Sholette’a i Greco były podrzucane do sklepiku z pamiątkami przy Muzeum Guggenheima, podszywając się pod zazwyczaj dostępne tam modele budynków (patrz: skala 1:1). Jednak zamiast przedstawiać ikoniczne bryły muzeów, są modelami baraków, w których mieszkają robotnicy pracujący w Abu Dhabi.
ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH
SKŁADA SIĘ
Z WYSTAWY
ORAZ
PROGRAMU PUBLICZNEGO,
W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU
UCZESTNIKÓW