ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH SKŁADA SIĘ Z WYSTAWY ORAZ PROGRAMU PUBLICZNEGO, W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU UCZESTNIKÓW

Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną. Spotkanie z Gavinem Grindonem

14 kwietnia 2016
Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną. Spotkanie z Gavinem Grindonem

„Jak zindentyfikować medoty kontroli demonstracji”, edycja specjalna dla Cruel Designs, Dismaland, 2015, dzięki uprzejmości Gavina Grindona

Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną
Spotkanie z Gavinem Grindonem
14 kwietnia 2016 (czwartek), 19:00
Audytorium w pawilonie Emilia
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51
Wstęp i prowadzenie: Meagan Down, Szymon Maliborski
Spotkanie odbędzie się w języku angielskim


Po zakończeniu protestów Occupy niektóre niezależne ruchy społeczne zaczęły eksperymentować angażując się instytucjonalnie, wchodząc w relacje z partiami politycznymi, samorządami czy związkami zawodowymi.

W tym samym czasie artyści-aktywiści zaczęli w nowy sposób współpracować z instytucjami sztuki. Zamiast odrzucać je jako mechanizm rekuperacji i monolityczny obszar malwersacji rynkowych, zaczęli wykorzystywać instytucje sztuki jako przestrzeń publiczną, w której się krytykuje, negocjuje, stawia opór. Reprezentantów tej nowej formy krytyki instytucjonalnej można znaleźć w Nowym Jorku, Londynie czy Wenecji, tworzą oni globalną sieć wzajemnie ze sobą powiązanych kolektywów.

Gavin Grindon zaprezentuje najnowsze projekty przedstawicieli tej fali artystycznego aktywizmu, w tym Liberate Tate z Londynu (prezentowanej na wystawie Robiąc użytek), poddając pod dyskusję polityczny potencjał tego podejścia do instytucji sztuki.

Gavin Grindon jest wykładowcą oraz dyrektorem Centrum Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie w Essex. W 2015 roku był kuratorem The Museum of Cruel Designs i Guerrilla Island w projekcie Dismaland Banksy’ego, a w 2014 w londyńskim Victoria and Albert Museum kuratorował wystawę Disobedient Objects. Jego teksty ukazują się w pismach naukowych takich jak Art History, The Oxford Art Journal oraz Third Text.