Powiększenie #4: Elka Krajewska prezentuje Salvage Art Institute
Spotkanie prowadzą: Sebastian Cichocki i Kuba Szreder
4 kwietnia 2016 (poniedziałek), godz. 19:00
Audytorium w Emilii
Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51
Warszawa
Gościem kolejnego spotkania z cyklu Powiększenie jest Elka Krajewska – artystka, założycielka i dyrektorka prezentowanego na wystawie Robiąc użytek nowojorskiego Salvage Art Institute (Instytut Sztuki Ocalonej).
Instytut ten zajmuje się „byłymi dziełami sztuki” – obiektami, które poprzez orzeczenie agencji ubezpieczeniowej zostały „anulowane” i wycofane z obiegu rynkowego oraz instytucjonalnego. SAI rozważa prawne, intelektualne i ekonomiczne konsekwencje unieważnienia dzieła sztuki: w jakich okolicznościach niektóre z tych obiektów opuszczają magazyny i powracają na rynek, jaki jest stosunek artystów do ich anulowanych prac, czy takie dzieło może z prawnego punktu widzenia „powrócić do życia”? Działalność SAI została spopularyzowana poprzez powieść Bena Lernera 10:04 (2014)
Ze względu na specyfikę działalności Instytutu zajmującego się „życiem po życiu” sztuki, spotkanie odbędzie się w poniedziałek, kiedy muzeum jest niedostępne dla zwiedzających. Wejście na spotkanie od strony rampy przy ulicy Pańskiej, od godziny 18.45.
Elka Krajewska, artystka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Yale University School of Art (New Haven, USA). Tworzy filmy, wideo, performanse oraz obiekty. Jest założycielką Salvage Art Institute. Krajewska współpracuje m.in. z wydziałem Graduate School of Architecture, Planning and Preservation na Columbia University. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
O cyklu
Cotygodniowe spotkania służą bliższemu zapoznaniu się z procesami i działaniami, z których raporty prezentowane są na wystawie Robiąc użytek. Cykl Powiększenie bierze na warsztat praktyki, które działają w skali 1:1, przenikają różne obszary rzeczywistości, rozwijając się w wielu, możliwych światach sztuki. Spotkania nie mają charakteru wykładu, a raczej otwartej dyskusji, seminarium i warsztatu, których celem jest nie tylko głębsze poznanie danych praktyk, ale też ich aktywizacja czy też ponowne umiejscowienie w lokalnym kontekście. Cykl prowadzony jest przez zespół kuratorski wystawy Robiąc użytek, w niektórych spotkaniach udział wezmą zaproszeni goście.