ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH SKŁADA SIĘ Z WYSTAWY ORAZ PROGRAMU PUBLICZNEGO, W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU UCZESTNIKÓW

The Arabian Street Artists

The Arabian Street Artists

Tysiąc jeden klęsk, Homeland intervention, 2015, zdjęcie dzięki uprzejmości Arabian Street Artists

Homeland to amerykański serial telewizyjny, będący adaptacją izraelskiej serii Hatufim, nadawany przez stację Showtime od 2011 roku. Serial oparty jest na historii amerykańskiego żołnierza odbitego z rąk Al-Kaidy, którego prawdziwą tożsamość stara się ujawnić agentka CIA. Serial był wielokrotnie oskarżany o tworzenie propagandowego obrazu zaangażowania USA w konflikt na Bliskim Wschodzie, który dla wielomilionowej publiczności serialu jest bardziej przekonujący niż jakiekolwiek doniesienia medialne.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Arabian Street ArtistsLatem 2015 roku w Berlinie kręcono sceny do piątej serii Homeland. Producenci serialu skontaktowali się z Donem Karlem (znany jako „Stone”) weteranem berlińskiej sceny streetartowej, prosząc go o namalowanie „arabskiego graffiti” w celu „uwiarygodnienia” scenografii syryjskiego obozu dla uchodźców. Pośpiesznie zawiązana grupa artystów pod szyldem The Arabian Street Artists (Arabscy Artyści Ulicy) – czyli Don Karl, artystka i teoretyczka Heba Amin oraz grafik i wydawca Caram Kapp – znalazła się na planie filmowym i wykorzystała brak znajomości języka arabskiego w ekipie filmowej do wygenerowania i dystrybucji własnego przekazu (patrz: artystyczna kompetencja). Artyści umieścili napisy po arabsku o takiej treści jak „Homeland jest rasistowski” albo „Nie można ufać tej sytuacji”. Znaczenie graffiti odkryto dopiero po emisji odcinka w telewizji, po osiągnięciu ponad półtoramilionowej publiczności.
Akt ten spotkał się z ogromnym oddźwiękiem medialnym, materiały o interwencji The Arabian Street Artists znalazły się m. in. w takich mediach jak BBC, Al Jazeera, The Guardian, Washington Post i Sky News. W Internecie historia stała się viralem, ogromną popularność zdobyło np. hasło użyte jako jedno z grafitti: #homelandiswatermelon (Homeland to arbuz).

www.hebaamin.com

 

Raport prezentowany na wystawie stanowi wybór fotografii oraz film Homeland is not a Series (Homeland to nie serial) użyczonych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na czas wystawy. Dzięki uprzejmości artystów: Heba Amin, Caram Kapp i Stone.
The Arabian Street Artists

Homeland to żart który nas nie śmieszy / przeciwko czerwonemu, niebieskiemu, purpurowemu diabłu, Homeland intervention, 2015, zdjęcie dzięki Arabian Street Artists

The Arabian Street Artists

Homeland jest rasistowski, Homeland intervention, 2015, photo zdjęcie dzięki Arabian Street Artists