Dyskusyjny Klub Filmowy #6
Poza pracą, poza odmową
Wykład kinematograficzny Mariny Vishmidt
5 kwietnia 2016 (wtorek), godz.19:30
Audytorium w Emilii, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51
Spotkanie odbędzie się w języku angielskim
Wykorzystując film i video jako świadków historii dwudziestowiecznych i pokryzysowych ruchów społecznych, Marina Vishmidt zastanowi się nad reakcyjną tendencją do zapisywania pracowników w annałach historii jako frajerów i ofiar kapitału. Prezentacja ujmie zmagania robotnicze jako formę społecznej spekulacji – takiej spekulacji, która przyjmuje wymiar instytucjonalny i jest do cna pragmatyczna – tym samym uznając rolę protestów jako miejsc wytwarzania kultury. Jak każda inna forma krytyki, zmagania z konieczności przeradzają się w eksces. Nadmiar generowany przez tarcia pomiędzy afirmacją i negacją. Taki nadmiar zawsze wskazuje poza siebie oraz odwołuje się do tego, co przyszłe, co jeszcze-niemożliwe, jednocześnie wzmacniając to, co istnieje. Przeszłość także jest relacją społeczną, i jako taka powinna pozostać otwarta.
Wykład podsumowuje długoterminowe badania Mariny Vishmidt nad pracą i płcią w kinematografii politycznej. Pisarka zada pytanie o to, jakie figury kolektywności, ironii i zerwania wyłaniają się z sytuacji tak różnych od siebie i tak ze sobą połączonych, jak protesty okupacyjne w fabrykach w latach 60., menadżerskie intrygi lat dwutysięcznych oraz postkolonialna sztuka feministyczna z lat 70. Jednocześnie wejdzie ona w dialog z tymi teoriami lewicowego komunizmu, które pomniejszają wagę znanych z historii ruchów pracowniczych, jako nieposiadających innych perspektyw poza dążeniem do polepszenia własnej pozycji w uniwersum kapitalistycznym. W zaskakujący sposób teorie te upodabniają się do obowiązującej, neoliberalnej mądrości prawiącej o wymarciu polityki klasowej.
Marina Vishmidt to mieszkająca w Londynie pisarka zajmująca się głównie kwestiami sztuki, pracy i formy wartości. Obroniła doktorat o spekulacji jako trybie produkcji w sztuce i kapitale na Queen Mary, University of London. Jej teksty są publikowane w katalogach, opracowaniach i czasopismach, takich jak „Mute”, „Afterall”, „Parkett” i „Texte zur Kunst”.