Center for PostNatural History (Centrum Historii Postnaturalnej) jest założoną w 2011 roku parainstytucją, której siedziba mieści się w byłym sklepie odzieżowym w dzielnicy Garfield w Pittsburgh’u. Centrum zajmuje się „kolekcjonowaniem i eksponowaniem organizmów, które zostały celowo, z tendencją do dziedziczenia, zmodyfikowane przez ludzi poprzez sztuczną selekcję i inżynierię genetyczną; zjawisko to nazywane jest postnaturalizmem”. W zbiorach znajdują się preparaty biologiczne, dioramy, fotografie, filmy, a także żywe zwierzęta. CfPH prowadzone jest przez Richarda Pella, artystę, wykładowcę Carnegie Mellon University w Pittsburghu, jednego z założycieli Institute for Applied Autonomy (Instytut Stosowanej Autonomii, grupy aktywistycznej zajmującej się „technologią protestu”). Pell liczył się z tym, że wbrew jego intencjom Centrum może zostać zaszufladkowane jako instalacja artystyczna. Placówka zdobyła jednak szerokie uznanie wśród naukowców i edukatorów, działając poza habitatem sztuki.
Na wystawie prezentowany jest wybór wydawnictw i pamiątek muzealnych CfPH oraz jeden z organizmów z kolekcji centrum: Artemia NYOS „wynaleziony” w 1957 roku, jako krzyżówka kilku gatunków skorupiaków z rodzaju Artemia (słonaczek), sprzedawanych pod nazwą „sea monkeys” (małpki morskie) – była to sucha mieszanka, z której po dodaniu wody wylęgały się skorupiaki, nazywana „życiem w proszku”. Produkt reklamowany był za pomocą komiksu Joe Orlando o przygodach „morskich małpek” – humanoidalnych istot żyjących w słonej wodzie.
ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH
SKŁADA SIĘ
Z WYSTAWY
ORAZ
PROGRAMU PUBLICZNEGO,
W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU
UCZESTNIKÓW