Jak muzealizować i prezentować w warunkach instytucjonalnych doświadczenie projektów publicznych i pozostające po nich przedmioty? (patrz: gmachy pojęciowe) Jednym z ciekawych przypadków, na który warto zwrócić uwagę w tym kontekście, jest życie po życiu obiektów użytych przez Joannę Rajkowską podczas jej słynnej akcji w przestrzeni publicznej Dotleniacz (2007). Prezentowane urządzenie ozonujące powietrze wykorzystywane było podczas trwania tego projektu, który polegał na wybudowaniu małej sadzawki na Placu Grzybowskim w samym centrum Warszawy. Urządzenie do ozonowania, ukryte przez wzrokiem użytkowników Dotleniacza, było jego materialnym sercem, maszyną kluczową dla całego procesu dotleniania. Kondensator jest interesującym przykładem przedmiotu, który ma status resztki, pozostałości po projekcie w przestrzeni publicznej, który działał jedynie w określonym czasie, wobec specyficznego miejsca i z udziałem konkretnej grupy ludzi. Pozostaje jednocześnie przedmiotem funkcjonalnym (a nie prototypem czy symbolem) i śladem głośnego przedsięwzięcia artystycznego (patrz: skala 1:1), wciąż naznaczonym jego aurą (patrz: współczynnik sztuki).
ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH
SKŁADA SIĘ
Z WYSTAWY
ORAZ
PROGRAMU PUBLICZNEGO,
W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU
UCZESTNIKÓW