ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH SKŁADA SIĘ Z WYSTAWY ORAZ PROGRAMU PUBLICZNEGO, W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU UCZESTNIKÓW

Company

Company

Company Drink Family, 2015, zdjęcie dzięki uprzejmości Jennifer Balcombe

W maju 2014 roku międzynarodowy kolektyw artystyczny Myvillages zainaugurował Company (Firmę) – kooperatywę artystyczną zajmującą się produkcją napojów, nawiązującą do zapomnianych agrarnych tradycji Londynu. Company jest wyjątkowym przykładem praktyki w skali 1:1. Działa zarówno jako projekt artystyczny poświęcony ożywieniu zatraconego dziedzictwa w jego kulturowym, społecznym i ekonomicznym wymiarze, jak i w pełni funkcjonalne przedsiębiorstwo społeczne. Company organizuje grupowe wycieczki na wciąż w Anglii istniejące dobra wspólne, na których każdy ma prawo zbierać rosnące tam owoce i kwiaty. Uprawia też pokłosie na komercyjnych farmach, polegające na kolektywnym zbieraniu pozostałości po żniwach przemysłowych. Z kolektywnie zebranych owoców Company wytwarza napoje i wprowadza je do dystrybucji, przekazując całość zysków na działalność kooperatywy, stwarzając w ten sposób zamknięty cykl produkcji, handlu i reinwestycji. Setki osób angażują się w tę postartystyczną wersję zbieractwa, której towarzyszą różne inne formy działalności wspólnotowej: warsztaty z robienia kordiałów, coli czy piwa, instruktaże butelkowania i etykietowania oraz wydarzenia kulturalne. W asortymencie przedsiębiorstwa znajduje się osiemnaście rodzajów napojów, w tym lemoniady, syropy czy piwo. Każda butelka stanowi przykład podwójnej ontologii (patrz: współczynnik sztuki), jest smacznym napojem oraz artystyczną dokumentacją kolektywnego wysiłku, w efekcie którego napój został wyprodukowany. Na przykład napój Cherry Blossom Soda (Woda Sodowa Kwiat Wiśni) jest zrobiony w całości z kwiatów wiśni zebranych przez wolontariuszy nieopodal stacji metra Upney w Londynie, o czym amatorzy napoju dowiadują się z jego etykiety. Etykieta na Elderflower Lemonade (Lemoniada z Kwiatów Dzikiego Bzu) relacjonuje zbiory w podmiejskim parku Eastbrookend, na które wybrała się grupa lokalnych mieszkańców.

www.c-o-m-p-a-n-y.info

Raport prezentowany na wystawie składa się z wyboru napojów, piw, syropów i gadżetów kupionych od Company przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w styczniu 2016 r.
Company

Zdjęcie dzięki uprzejmości Company Drinks