Center for Land Use Interpretation (Centrum Interpretacji Użytkowania Ziemi) (zał. w roku 1994 w Los Angeles) zajmuje się „eksplorowaniem, badaniem i interpretacją ziemi oraz krajobrazu”, podejmując się interdyscyplinarnej refleksji na temat modyfikacji planety poprzez rolniczą, przemysłową, militarną czy też turystyczną aktywność homo sapiens. Jej założyciel Matthew Coolidge zetknął się jako student z Robertem Smithsonem – duch sztuki tego artysty, jednego z pionierów land artu – realizowanej w skali 1:1, dryfującej w stronę badań naukowych – unosi się nad projektami Centrum. CLUI organizuje wystawy, udostępnia archiwa fotograficzne, prowadzi program rezydencyjny na pustyni w Wendover (w stanie Utah), publikuje książki naukowe i przewodniki, organizuje wycieczki do trudno dostępnych zakątków USA, na przykład do miejsc testów nuklearnych. Organizacja powołała również do życia konceptualne American Land Museum, obejmujące terytorium całych Stanów Zjednoczonych, którego kolekcja składa się ze skatalogowanych przez zespół CLUI obiektów (nieczynnych fabryk, wysypisk, cmentarzysk maszyn lotniczych, makiet miast do ćwiczeń wojskowych, hałd itd.). Krytyczka, teoretyczka i kuratorka Lucy Lippard napisała, że CLUI to znaczący spadkobiercy sztuki konceptualnej lat 60. i 70., jednak jednocześnie trudno jest „rozpoznać” ich działalność jako sztukę. Na wystawie prezentowany jest wybór pocztówek wydanych przez Centrum przez dwie dekady działalności.
ROBIĄC UŻYTEK. ŻYCIE W CZASACH POSTARTYSTYCZNYCH
SKŁADA SIĘ
Z WYSTAWY
ORAZ
PROGRAMU PUBLICZNEGO,
W KTÓRYCH BIERZE UDZIAŁ PONAD STU
UCZESTNIKÓW